Wednesday, September 1, 2010

Sayang Kawan Perempuan, Tinggal-tinggalkan

dipetik dari....

www.iluvislam.com
Oleh : Fakhrul Radzi
Editor : almusafirq8


"Sayang, sayang... kenapa kita tak pernah keluar berdua?
Tengok diorang tu, pergi mana-mana pun berdua je, sweet kan? Kenapa kita tak macam tu?
Kawan honey kan, nak pergi mana-mana mesti boyfriend dia temankan. Bukan setakat PAUN, nak pergi ‘potostet' pun boyfriend dia temankan. Sweet sangat! Romantic couple! Kan? Kan sayang kan? Mesti diorang tak pernah gaduh, sweetnyeee.....
Kenapa sayang tak nak keluar dengan honey,teman honey jalan-jalan, shopping... tak macam boyfriend lain buat kat girlfriend diorang? Sayang malu keluar dengan honey ek? Honey tau la honey tak cantik.... Hmm...."


***IKLAN ABIS, TAPI SEBAB TAK SANGGUP TENGOK CERITA TERSEBUT, TUKARCHANNEL***

"Ustaz, boleh tak sebenarnya lelaki dan perempuan keluar berdua? Tak kisahlah diorang couple ataupun tidak. Boleh tak? Keluar sebab ada urusan kerja ke, saja-saja ke, tapi tak buat apa-apa. Means tak sentuh-sentuh, just borak-borak je..."

"Hmm... Drama sebelah tadi pun cerita pasal lelaki perempuan keluar berdua jugak".


**** PENONTON TERCENGANG! ****


"Oklah, oklah, ustaz jawab insyaAllah...
Tapi kamu nak ustaz jawab ikut ilmu ke nafsu ke exclusive?"

"Exclusive hape plak tu ustaz?"

"Ok satu-satu ye? Mula-mula,jawapan ikut nafsu dulu. Kalau ikut nafsu, EH, MESTILA BOLEH! BUKAN BUAT APA-APA PUN KAN??!!!?"

"Astaghfirullah terkejut saya, ustaz ni...."

"Hehe... mestila boleh. Kata kamu tadi diorang tak buat apa-apa pun kan? Takpelah, takkan tak boleh keluar berdua kot, nak pergi makan-makan ke, apa ke, ye dak? Lagi pulak kalau ada kerja, ada urusan, apa salahnya berdua, bukannya cakap benda bukan-bukan pun... kan?"

"Err, ustaz tanya saya ke tu? saya nak jawab apa ni? Blurr kejap, heh...."

"Tapi kalau jawab ikut ilmu, Nabi Muhammad SAW ajar kita untuk ‘berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Didalam pergaulan sehari-hari antara lelaki dan perempuan. Disebut dalam bab muamalat, ikhtilat. Dalam satu hadith sahih,

Daripada Ibnu Abbas r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya".

(Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Di dalam riwayat yang lain,

Daripada Jabir bin Samurah berkata: Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah salah seorang daripada kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi ketiganya".

(Hadis Riwayat Ahmad &Tirmidzi dengan sanad yang sahih)

Di dalam surah An-Nur surah yang ke 24 ayat yang ke 30 Allah bagitau,

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

Ayat lepas tu Allah nasihat kaum Hawa pula untuk menjaga pandangan....

"Sedangkan Aisyah, yang digelar Ummul Mukminin, ibu orang-orang mukmin, pun menggunakan tabir untuk menyampaikan ilmu pada para sahabat yang lelaki setelah kewafatan nabi. Para sahabat yang mempunyai iman setinggi gunung, pun mengambil langkah ‘berjaga-jaga' dalam perhubungan antara lelaki perempuan. Bukan menyuruh bertabir, tetapi ‘berjaga-jaga' dengan mengelakkan dari ‘berdua'. Kerana lelaki di zaman sekarang tidaklah lebih hebat dari para sahabat, perempuan pula tidaklah setanding iman Aisyah".

"Berdua pasti akan ada yang ketiga. Syaitan tidak menghasut playboy sahaja, ulama' pun tidak terkecuali. Cuba bagi seorang perempuan duduk dengan seorang ulama'. Mampu beliau tahan 'fitrah'nya selama setahun? Sebulan? Seminggu? Sehari pun masih ragu-ragu jika tiada ikatan yang halal".

"Kalau jawab ikut ‘exclusive', Allah nasihatkan jangan mendekati zina bukan bermaksud jangan berbuat zina. Tetapi Allah bermaksud, jangan ‘pergi ke arahnya'. Sebab? Yang pertama, kamu akan cenderung melakukan zina. Sebab yang kedua,adalah kerana itu akan menimbulkan fitnah".

Cakap-cakap orang...
Apa kata orang bila nampak lelaki perempuan berdua?
Apa terdetik di hati orang yang melihat mereka berdua?
Adakah orang akan tahu mereka berbincang tentang apa?
Adakah orang akan sangka mereka cuma berbual sahaja?

"Yang baik akan bersangka baik dengan mereka, ‘mungkin hal persatuan agaknya'...
Tetapi yang tidak baik, apa yang difikirkan mereka?
Inilah yang Allah nak elakkan, ‘peluang-peluang' untuk orang mengata.' Peluang-peluang' untuk orang berdusta. ‘Peluang-peluang' inilah FITNAH".

"Fitnah ini tidak memberi kesan pada lelaki.
But women? Kita bercakap soal ‘exclusive'. Seorang perempuan, adalah seperti mutiara yang tersimpan kemas. Mahu menikmati ketenangannya, menyentuh emosinya, mendengar kemanjaannya, merasakan kelembutannya, HARUS NIKAH DULU!"

~~aku bce part nih pling tersentak.....

snang je kan laki nk tabur2 fitnah kat pmpuan n lepas tgn...huu~~

tp bile ade yg terkena kt btang idung sndiri...terase seday sbb terlalai dulu...~~

"Kenapa ustaz kata lelaki tidak terkesan dengan fitnah ini? Kerana lelaki bebas untuk‘touch n go' ".

Sudah jemu? Terpulang untuk tinggalkan, cari sahaja alasan, asalkan dapat yang baru. Yang lama konon-konon masih sayang, tapi di hadapan teman-temannya???
"Perempuan tu ke? Ooh... aku pernah keluar berdua dengan dia dulu. Teman dia pergi shopping."
"Perempuan tu? Alah, senang je nak ajak dia keluar, aku pernah keluar dengan dia dulu..."
"Perempuan tu ke? Haha... Aku dah pernah rasa dah..."
"Perempuan tu? Alah, dia minat aku dulu."
"Perempuan tu??? Nampak je baik tu, bekas aku je dulu tu..."

" EVEN DIA TIPU DAN REKA CERITA SEKALIPUN KAWAN-KAWANNYA BUKANNYA TAHU! "

"Di mana kaum hawa ketika itu untuk membela diri dan martabat??
Di mana maruah, hak exclusive seorang suami terhadap isteri jika sudah begitu nilai diri?
Lelaki... Di depan sahabat tunjuk hebat, konon dialah lelaki terdahsyat, pernah mencairkan wanita-wanita memikat.
Perempuan... Biar dikerat empat, lelaki tersayang itulah yang paling jujur dan hebat.
Perempuan... Biar dikerat empat, ‘kawan baik' itulah tempat dia curhat.
Perempuan... Biar dikerat empat, sering terlupa mana mimpi mana hakikat.

~~ni lg satu....hohoho....mmg ler terase tahap gaban nk mati tergolek2....

ya Allah....hidup ni x leh rewind...so mmg kne take a step forward n bak kate blog salam.."learn from the past"....~~

Lelaki selagi belum jadi suami tetap ada peluang untuk ‘berpisah'.
Kalau ditakdirkan berpisah, badan mahupun ruh, apa tinggal untuk bakal suami?
‘Sayang'? Dah bagi kat boyfriend.
‘Keluar berdua'? Dah bagi kat kawan study group.
‘Suara bangun tidur'? Dah bagi kat abang angkat.
Body'? Malasnya nak tutup-tutup, rimasnya pakai baju longgar-longgar.
‘Muka makeup'? Tiap-tiap kali dinner kot??? "


**** TERASA PEDAS, TUKAR CHANNEL ****

"Sayang sayang..... sayang sayang sayang?"
" Of course sayang.....sayang saaaaaaaaaaaaaaaaaaaayang sayang!"

(Erk....???? Apakah? Gastric juice is over secreting, help!!! )


**** TUKAR CHANNEL BALIK ****

"Amatlah rugi orang yang sudah sampai kebenaran padanya namun dia menolak dengan perasaan bongkak dan benci".

Allah menyebut didalam al-Quran,

35 : 24. Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan telah ada padanya seorang pemberi peringatan.

6 : 104. Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka barangsiapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barangsiapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudharatannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu).

"Ustaz, lelaki memang semua macam tu ke?"

"Mungkin tak semua, tapi perempuan kena sentiasa berjaga-jaga. Elakkanlah ‘fitnah' kepada diri sendiri. Dan lelaki pula, harus hormat martabat dan darjat wanita, jaga dan bimbing mereka ke jalan yang benar...."

**** BLACKOUT, TUTUP TV ****

~~huhu....sudah abes...bnd ni aku sje share blek ngn korg...btape dunia skrg sudah mkin trok...mkin lalai...mkin tidak memperdulikkan hukum hakam Allah...lebey2 lg bab pergaulan....aku pon tade le baek sgt...tp cbe ubah cket2...huu~~plg pnting maruah n harge diri perempuan tu is not exchangeable kay gals!!~~

Saturday, August 14, 2010

~on call~~

huahuahaa......... allloooww~~

assalammualaikum~~~

aku bru blek oncall nih...
kueng2...
mlm ni x sebanyak aksi malam pertama...hehe~~

aku dpt tgk 1 delivery jer....
assist bg2 brg...
eh check placenta...
itu jer...
2nd delivery time Dr S*** was there...so x bleh le lari tbe2 g labour room...huu~~

pastu caesar pon tarak seyh...aku bru nk tgk care aku lahir 22 tahun dulu..huh~~

tp yg best nye on call mlm nih sgt best coz dpt lepaks with kwn2...

cik Dida..abe Hnf..Salam dongsaeng...=p

tyme nk pk2 nk buka ape....tbe2 c dongsaeng nih bwk le surat kabo...selak2 nmpk baucer kfc...
12 ayam + 1 big coslow + mashed potato + 1 big cheesy...
pe lg koyak r cket baucer surat khabo nye...huk2...
pe lg....ktrg mkn le kfc tme oncall....

tp yg wat aku ilang modd cket nih...bru je ktrg smpi da mnta
k kbenaran stuff drpd sister...msuk la 1 labour room tuh...ngah ARM kot tyme tuh...so nk tgk ler...tbe2 dr **** tuh marah lak...die tnye asl x mntak kbenaran pt...??
mende ntah dr tuh...pt ngah sakit...cne nk mntak kbenaran....ngeng!!!giler2 ngong....haish...
sbelum2 nih oncal mmg tak nah r kene marah...pelik je...pastuh ktrg kua dr bilik tuh...g bilik2 laen mntak kbenaran sume pt...biar die taleh ckp pe r...h
uahuahaa...geram2~~

nseb HO2 laen yg oncall mlm tuh mmg sempoi habes...siap sorg tuh volunteer ajar partogram lg kat ktrg....salute n tabik spring r beb...

after habes tu ktrg tukar r bju...lam 1045 gtuh...pastu lepak2 jap...tbe2 c jeff@hnf bukak kotak secret recipe...heheh..ade kek...guess kek tu tulis ape??

"happy birthday pyt..."

heheh...bestnye~~~dpt kek got brownies walnut n american choc fudge kot...hhheheh...
even lmbt pon x kesa...terharu giler kot...igt c budak gemuk tuh x kesah my bday...hehe...maceh jeff...so very99 nice of yer...appreciated it so much...=))
then HO2 dtg...ktrg offer r cake...malu2 lak dr2 nih..huhu...so dok borak je r...
ade sorg dr yg aja parto td...upenye2 dlu stdy kat Dublin Ireland~~~!!
best giler kot...!!!aku sgt suke...tmpat idaman aku....isk...isk...
rse sgt jeles dat tyme...tp padan muka aku spe soh tyme matriks x stdy gile2...mmg x dpt le....

some breathtaking sceneries in Ireland....






















ni tatau ktne...tp nk bunge2 tuh!!!huuu~~













heaven kn?clear giler air...ni kat natural park forest reserve...


huhu...mlm ni dpt rse mcm2 emoticons kat ym tuh...huhuhu...~~

kays...wanna cont mua beauty sleep...

lalala~~
chowsss~~
wassalam....

Monday, August 9, 2010



hepy birthday to me....!!!~~

at 12 am nnt i am a 22 year old female lady...

no known comorbids...

hahaha...

thanx abg megat n izni celebrated my bday td....

huuu~~

david's diner was delish....slluurrppp~~~

i recommend chicken cajun special...=p

huu~~

taadaaa~~~~

Thursday, August 5, 2010

1st oncal!!~

weehuuu!!~~

assalammualaikum....

hahahaa....
guess where im back from??

pergh...1st day oncal beb....
kat labour room...

fuhh~~
intense2...

hahaha....

kay r...the first 2 hours....time 5 - 7pm...there was not much action...
so we went around seeing CTG....dr's doing rounds...lalalaa....

then we got to saw a glimpse of repair episiotomy done....labour was over ady...so x smpat...
hahaa...wait punye wait....i got to see my 1st ever Spontaneous Vaginal Delivery!!!

pergh....really great....

Dr M suddenly was going to do ARM(artificial rupture of membrane) to augment the delivery....at that time Mrs A's os was already dilated at 5cm....

after seeing the ARM...dr then washed her hands...
btw...Mrs A is gravida 2 para 1....
then pt cried...."dr sy rase da nk berak nih!!!~~~"
so dr pon tenangkn pt..."blom lg2....blom lg2x....sy bru cek...."
dr M was just about to jot down her ARM done at what time on the ticket...
pastuh pt ckp nk terberak lg..........
fuh....dr pon wat lg skali VE...tbe2 os da dilate 9cm....
hohohoo....dr pon soh ktrg pnggil nurse....
time nurse dtg...pt skali lg ngn intensenye ckp "dr sakit nyee...nk berak dah..."

hoho...pastuh mmg labour lah pe lg.....kueng2...
pt 1st tyme SVD....baby yg pertme die caesar....
so bidan2 in training and nurse ajar care nk teran...

to ibu2 n bakal ibu2 out there.....time nk bersalin nnt igt...tarik nafas dlm2....time nk teran tuh...or org putih kate "push"....jgn jerit2 kate "aaarggghhh!!!"...ini care salah....TAPI....teran mcm kte tahan nk marah...mcm geram....push with all your might with lips tightly closed and push like ur having constipation...huhu...really is the real thing...

hoho.....as all nurse/dr/midwife in training dok jerit2...aku pon join skali....
"come on kak!!cket2 lg....chaiyok!!!da nmpk kpale dah!!"

hahaha...begitulah enthusiastic nye aku....
hak2...btw...akak nih slamat melahirkan baby girl jam 8.30 mlm...fuhh~~!alhamdulillah...

if aku leh amek video...mmg aku amek...utk tnjuk pd korg...btapa besarnye pngorbanan seorg ibu melahirkn kite.....gosh...drpd vaginal opening yg kecik tuh even after episiotomy....x sebesar mane adik2 abg2 akak2 oit....byangkn kpale baby nk keluar....
aku nangis kot td...terkejut gile tgk perkara ajaib tuh berlaku dpn mata....subhanallah!!~

pape pon hargai ibu bapa anda,...especially ur mom's.....as labour pain is something real...i've seen it!!!terasa melekat lg bau2 darah n uri.....tp pngalaman tuh mmg satu prkara yg aku xkn lupe smpi bile2!!

love ya mak n abah!!!~~thanx for bearing with me being a pain for all diz years...

chowz guys n gals....nunyte...penat2...

wassalam...=))

Wednesday, August 4, 2010

bitter feelin'


seems like its easier for her to forget our friendship.....

but it keeps getting harder & harder for me....everyday is a very painful journey seeing her happily going by d day like she could not care less.....

no more bestfriends for me i guess....

hah.......ha............ha............ha............

feeling very bitter now...hahaha...some quotes i found lying around on google chrome...=p

"When I needed you most when I needed a friend, you let me down now like I let you down then"
~Blink 182~

haha...this one's quite nice...

What are friends?
Friends are people that you think are your friends
But they're really your enemies, with secret indentitiesand disguises, to hide they're true colors
So just when you think you're close enough to be brothers
they wanna come back and cut your throat when you ain't lookin

-"If I Had" - Eminem~

so much for true friendship......

laughing out loud!!!~~~

chows~~

Monday, August 2, 2010

malu kowt...

ohh...

sgt malu td...

odw nk g brunch beramai2 with Izzah, Salam, Ummul, Khaulah...

seorg gadis berbaju kebarung labuh hitam berjalan bersama kwn2 nye...

sedang sronok bergelak ketawa....

x perasan ade papan penanda di letak di tengah2 jalan kat foyer UniKL RCMP ............
hahah...

ble die perasan...smpat elak dgn bergaye...
kakinye yg pnjg pulak tersepak...
berbunyik le bnd tuh..nseb x jatuh...

"ahak99~~~" ade suare org gelak...

cet!!!

salah papan tuh ke....coz diletak tngah2 jlan...
or salah pemilik mata yg x tgk mane die jalan...

isk3....

BTW...thanx pd mamat yg x dikenali td coz tlong gelak....
lalalalaa~~~

welcome to O&G...

elloooww....~~~

assalammualaikum....

lalallaaa.........

jmpers lgiks....

ehehehe....

arini 2/8/2010....

aku da start masuk posting bru...

like the posts title... O&G..its not someone's name...mr ong...ahhaa...

its obstetrics and gynecology...

ehm obs n gyne for short...

a wee bit explaination...obs is dealing about pregnant ladies and the process of labour...pre...during and post labour...whilst gyne involves women's health...anything to do with fibroids, hormonal probs, menstruation, cancers of breasts, cervix...and others are dealt in gyne...all and all...it involves women...

ehm...morning class was started by intro from dr syed...about schedules, groupings, log books, ect...then we were intro to other O&G dr's such as dr chua, dr malhi n dr maizun...
also we got a mentor mentee thing...

aku dpt dr maizun as my mentor....td da 1st meeting...best gak r die...x segarang yg aku sgke....she's quite bubbly n fun also easy to talk with...=)

loads of reading to do...

doakn aku excel in dis posting...

lalalaa~~

chowss...~

wassalam...